Zaklopen met z'n tweeën - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Martine Dalen - WaarBenJij.nu Zaklopen met z'n tweeën - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Martine Dalen - WaarBenJij.nu

Zaklopen met z'n tweeën

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

05 Oktober 2013 | Nederland, Zwolle

* ZAKLOPEN MET Z'N TWEEËN * 5 oktober 2013

Je kent vast wel het spel “zaklopen”. En heb je wel eens met z’n tweeën in dezelfde zak moeten springen? Dat kan hilarische momenten opleveren als je niet tegelijk springt, haha. En als je niet tegelijk opgaat met de ander, ga je onderuit en is het de vraag of je de finish haalt.
Ik zie De Katapult, met alles en iedereen die daarbij hoort, als de “partner” met wie ik aan het zaklopen ben. We hebben veel plezier en lol met elkaar! Het voelt alsof ik een nieuwe familie heb gekregen.

WENNEN
De eerste paar weken was het ook wennen, want als je geneigd bent anders te springen dan je “zaklooppartner”, kom je jezelf tegen. Zo slapen we met z’n vieren op één kamer; krijgen we elke dag een corveetaak die ongeveer een uur lang duurt; we krijgen college over God en je eigen karakter, waar je behoorlijk met jezelf wordt geconfronteerd. En toch kan ik met volle overtuiging zeggen dat de afgelopen weken op De Katapult mij zoveel voldoening en geluk hebben gegeven, dat ze behoren tot de bijzondere dagen van een mensenleven; die met een gouden rand(je). “Hoe kan dat?” zou je misschien denken. Het heeft eigenlijk alles met mijn geloof in Jezus te maken.

VOORBEELDEN
Ik zal een paar voorbeelden geven. Het begon al in de introductieweek. Ik vond het best spannend: 25 nieuwe, allemaal heel verschillende, mensen leren kennen met wie ik 24 uur per dag vier dagen in de week constant zou gaan optrekken! WHAAH! Maar wat deze mensen allemaal gemeen hebben is dat ze van Jezus houden en graag vanuit die onvoorwaardelijke Liefde willen leven (Jezus staat voor christenen synoniem aan onvoorwaardelijke Liefde). Dat zorgt ervoor dat er van begin af aan al diep respect was voor elkaar (omdat God een hele hoge waarde aan ons mensen toekent), we al heel snel lief en leed met elkaar konden delen en we veel konden lachen met elkaar. Zo hadden we in de introductieweek een speurtocht in Den Helder om de stad beter te leren kennen. We kregen een camera mee en moesten de meest gekke opdrachten op foto vastleggen (zie foto's).

WELKOM OP DE KATAPULT!
We krijgen les over hoe we kinderen op een creatieve en afwisselende manier over God kunnen vertellen. Dit is ter voorbereiding op de Kanjerclub, de kinderclub, die vanaf november elke woensdag door ons studenten wordt gegeven. Deze middag is open voor iedereen om te komen kijken en als je wil kun je ’s avonds gezellig met ons mee- eten. We verwelkomen graag mensen, dus als je het leuk vindt om tegen die tijd langs te komen, denk er alvast over na; je bent van harte welkom! Leuk!

THEORIE & PRAKTIJK
De Katapult is een school die de theorie zoveel mogelijk direct in praktijk wil toepassen. Wanneer we bijvoorbeeld les over clowning krijgen, gaan we ook direct aan de slag. Voor gitaarles geldt hetzelfde (zie foto’s). Wanneer we les krijgen over hoe God tot je kan spreken, gaan we ook direct stil worden en naar God lui steren. Zo was er een 17-jarig meisje (ze is de jongste student hier) die voor het eerst aan God vroeg of Hij tot haar wilde spreken. Ze hoorde “Je mag later in Namibië gaan werken in een opvanghuis voor baby’s”. Ze deelde het met iemand anders, want ze kende het woord “Namibië” helemaal niet. Anderen konden haar bevestigen dat het een land is in Zuid-Afrika waar veel nood is onder kinderen. Ze is helemaal blij nu ze weet waarvoor ze op De Katapult zit en wat ze later voor God mag gaan doen.

DE FINISH BEREIKEN
Hoe ga ik om met lastige dingen? Oftewel: wat doe ik als ik onder het “zaklopen met z’n tweeën” op de grond ben gesmakt omdat ik even niet gelijk sprong met de ander? Ik heb geleerd dat ik dan kan kiezen. Ga ik opstaan en verder zaklopen op míjn eigen manier, met als resultaat dat ik al snel weer onderuit lig? Of kies ik ervoor om mijn eigen “ding” los te laten en te gaan samenwerken met de ander zodat we als een team verder gaan en de finish bereiken? Ik wil dat laatste, omdat “samen” veel leuker is én ik de finish wil bereiken! De finish is voor mij: “Klaar zijn om de wereld “ingeschoten” te worden om met weeskinderen te gaan werken en hun bekend te maken met de liefde van Jezus”. Wanneer ik dus een uur lang corvee heb en geen zin heb, ga ik bidden. Want uit mezelf kan ik geen zin maken. Dan deel ik mijn gemopper met God en raak ik al pratend gefascineerd door wie Hij is. Dan word ik zo overweldigd door zijn Liefde, goedheid en trouw, dat ik al zingend mijn corvee kan doen :D

Groetjes Martine
__________________________________________________________

Voor de bidders onder ons ;)

* DANKPUNT: Dat God me de moed heeft gegeven om de stap te maken voor De Katapult. Ik voel me als een vis in het water <><

* GEBEDSPUNT: Dat ik Gods onvoorwaardelijke liefde nog beter mag leren kennen en daar vanuit nog meer mag gaan leven.

__________________________________________________________

BETROKKENHEID

Vind je het leuk om op de hoogte te blijven van mijn belevenissen, dan kun je af en toe een update vinden op deze blog.

Vind je het leuk om specifieker mee te bidden voor de dingen die hier gebeuren, dan kun je me mailen via martineheidi@hotmail.com

Mocht je enthousiast zijn over mijn “finish” en vind je het leuk om financieel een steentje bij te dragen aan de voorbereidende training van De Katapult, dan kun je een bedrag overmaken op 4501591 t.n.v. Stichting De Katapult, o.v.v. Martine van Dalen.

ADRES: De Katapult, Annie Romein-Verschoorlaan 11, 1784 NZ Den Helder
___________________________________________________________

  • 05 Oktober 2013 - 17:48

    Wilma:

    Leuk Martine dat je een blog bijhoud!! Ga ik zeker volgen, tussen de live verhalen door! Tot morgen? Xx

  • 05 Oktober 2013 - 19:46

    Trudy:

    Martine, wat een ontzettend leuk verslag... ik wordt er zelf ook enthousiast van en ik kan me voorstellen dat zaklopen enorm grappig is. Ik wens je een hele fijne en leerzame tijd toe groet Trudy

  • 05 Oktober 2013 - 20:16

    Maria:

    Hey Martine,
    Heel leuk om je verhaal te lezen! Fijn dat je het zo goed hebt!
    Echt mooi, ik ervaar hetzelfde; omdat we hier met allemaal mensen werken die van God houden voelt het direct heel close en een beetje als familie. Dat is heel fijn. We hebben allemaal hetzelfde doel en daarom passen we ons aan aan elkaar. Gaaf dat jij dat ook zo ervaart.
    Heel veel plezier, en de nabijheid van God toegewenst,
    Liefs Maria

  • 05 Oktober 2013 - 20:21

    Anneke:

    tof martine!! gaaf om te lezen:-) Tot snel en veel zegen deze week xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martine

Actief sinds 15 Dec. 2011
Verslag gelezen: 521
Totaal aantal bezoekers 13879

Voorgaande reizen:

09 September 2013 - 01 Juli 2013

Belevenissen op De Katapult en meer...!

Landen bezocht: