De appel valt niet ver van de boom... - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Martine Dalen - WaarBenJij.nu De appel valt niet ver van de boom... - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Martine Dalen - WaarBenJij.nu

De appel valt niet ver van de boom...

Blijf op de hoogte en volg Martine

28 April 2014 | Nederland, Zwolle

Den Helder, april 2014

DE APPEL
"De appel valt niet ver van de boom". Dit bekende Nederlandse spreekwoord betekent dat kinderen, wat betreft hun karakter, op hun ouders lijken.
Meestal herkennen we karaktertrekken van onszelf in onze ouder(s). Met sommigen zijn we blij, met andere minder. Zo zie ik bij mijn ouders een groot gastvrij hart voor asielzoekers en was ik op mijn beurt blij dat ik een gevluchte vriendin een half jaar lang in mijn “vlinderhuisje” mocht herbergen. Anderzijds herken ik thuis de minder leuke trekjes van "mijn ding willen doen, zonder rekening te houden met de ander zijn gevoelens". En als we deze karaktertrek allebei inzetten, dan zorgt dat eerder voor verwijdering dan voor het aantrekken van de familiebanden. En dat, terwijl we als mens allemaal behoefte hebben aan diepgaande relaties, waarin we ons geliefd, gezien, gehoord en gekend weten.

DE KATAPULT
Het leven op De Katapult gaat door en de contacten verdiepen zich. Als je 24 uur per dag samen leeft, heb je op een gegeven moment niet meer zoveel te verbergen voor elkaar. In de Bijbel worden alle christenen vergeleken met één lichaam, waarvan Jezus het Hoofd is. Alle delen hebben elkaar nodig, juist omdat God voor iedereen een eigen unieke plek heeft die precies bij hem/haar past. Dit deel vult de andere delen aan, net zoals dat in een lichaam het geval is. Jezus geeft ons de opdracht om voor elkaar te zorgen: "Als één deel lijdt, lijden de anderen mee. En als één deel geëerd wordt, zijn de andere delen daar even blij mee." (1 Korinthiërs 12 vers 26) Op een teambuildingsdag was dit ook uiteindelijk de tekst die we in elkaar moesten puzzelen (zie foto). De conclusie was dat we dit als groep al voor een deel in praktijk brengen. Daarnaast mochten we nog meer leren om nog meer samen te werken en "ons eigen ding" nog meer durven los te laten.

DE KANJERCLUB
Nog meer leren samenwerken mochten we in praktijk brengen met De wekelijkse Kanjerclub. Met deze kinderclub brengen we op creatieve wijze kinderen in contact met de liefde van Jezus. We naderden het einde van deze mooie periode door de afsluitende Kanjerweek te organiseren: vier dagen lang hebben we de kinderen in dieper contact met Jezus mogen brengen... En dat is gelukt! Op de 2e dag hebben we de kinderen op hun niveau uitgelegd wat Tongentaal is. Voor degenen die niet weten wat dat is: het is een bovennatuurlijke gebedstaal die Jezus aan zijn volgelingen geeft. Het is een nieuwe taal dat bestaat uit klanken die God door je heen spreekt in plaats van dat je eigen verstand de gebeden bedenkt. Omdat God het is die door je heen bidt, bid je altijd het perfecte gebed; je bidt het gebed wat nét op dat moment nodig is. Het kan zijn dat je op een bepaald moment erg verward of boos bent en door Tongentaal wordt je dan weer rustig. Dit heb ik een keer in de trein meegemaakt toen een man rusteloos in de andere 4-zits zat nadat hij bijna op de vuist was gegaan met de conducteur. Ik zag een opening om met de man te spreken en bood aan voor hem te bidden zodat hij weer rustig kon worden. Na een aarzeling gaf hij toestemming. Ik bad in mezelf in tongen en al snel zei de man helemaal verbouwereerd: "Huh?! Ik wordt helemaal rustig!!" De beste man was toen nieuwsgierig naar Jezus en ik kon hem meer over Zijn liefde vertellen. Zo helpt Tongentaal mij ook als ik een lastige beslissing moet maken of in gesprekken met mensen. Wanneer ik dan in mezelf in tongen bid, krijgt het gesprek meestal een positieve, diepere wending waardoor de persoon in kwestie zich vaak gezien, gehoord, gekend of geholpen weet. Vele kinderen hebben in De Kanjerweek Tongentaal ontvangen! Ik heb dit als zeer bijzonder ervaren. Wat een verrassende God hebben we; ik hou van Hem!

BIDDEN & VASTEN
Carnaval is alweer een poos voorbij. Ook al heb ik niets met dit feest (de mensen zien er overigens wél grappig uit), de tijd die daarna ingaat is er één van versobering en stil staan bij de onbetaalbare dingen die er in het leven echt toedoen; de dingen van eeuwigheidswaarde, bijvoorbeeld God, Liefde, omzien naar de minder bedeelden. Met De Katapult gaan we in deze periode naar de conferentie bidden & vasten. Niet omdat wij zo "goed" zijn, maar omdat we hebben ontdekt dat het laten staan van iets tijdelijks, zoals eten, ons in dieper contact brengt met Jezus (= voor ons van eeuwigheidswaarde) en dat is zó heerlijk! Ik zie uit naar wat God gaat doen.

DE HEMELSE APPEL
"De appel valt niet ver van de boom". We zijn kinderen van onze ouders hier op aarde en wat ons karakter betreft, lijken we vaak op hen. Wij hebben daarnaast ook een hemelse Vader. Alle liefdevolle en goede karaktereigenschappen die uit ons voortkomen, weerspiegelen een fractie van Zijn liefdevolle en volmaakte karakter. En wat kunnen we genieten van deze mooie karaktereigenschappen in de mensen om ons heen! Deze hemelse appel smaakt naar meer… hihi. Daarom heb ik in de afgelopen tijd mijn naaste familieleden vergeving gevraagd voor die minder leuke trek van mij om mijn eigen wil te doen ten kostte van hen. Dat werd goed ontvangen. En ik kom tot de ontdekking dat het veel leuker is om sámen tot keuzes te komen zodat iedereen beter tot zijn recht komt ... Ja, het liefst lijk ik toch op mijn hemelse Vader en is mijn verlangen dat mijn appel niet te ver van Zijn boom valt.

Dank U Vader voor Wie U bent
en voor wat U doet.
Dank U voor Jezus,
voor Zijn volmaakte voorbeeld
van onbaatzuchtige liefde.
Dank U Vader,
dat U uw Zoon met ons wilde delen en we voor eeuwig vrienden met U mogen zijn!

BETROKKENHEID
De Katapult is de plaats voor mij om getraind te worden. Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik op Gods tijd, als zendeling de wereld in wil worden “geschoten” om met weeskinderen te werken. Ik wil deze kwetsbare kinderen bereiken met de liefde van Jezus. Als jij enthousiast wordt van mijn visie, dan wil ik je gelegenheid geven hiervan deel uit te maken. Dat kan door je betrokkenheid, gebed of sponsoring.
Dat laatste kan door eenmalig of maandelijks een bedrag over te maken op 4501591 t.n.v. Stichting De Katapult, o.v.v. Martine van Dalen.

Groetjes van Martine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martine

Actief sinds 15 Dec. 2011
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 13884

Voorgaande reizen:

09 September 2013 - 01 Juli 2013

Belevenissen op De Katapult en meer...!

Landen bezocht: